Over het kunstwerk

image

Uit de reeks Martyrs (Earth, Air, Fire, Water), die in haar geheel bestaat uit vier plasma-schermen, staat hier het element ‘Vuur’ centraal. In de reeks, die sinds 2014 wordt vertoond in de St.-Pauls-Kathedraal te Londen, wordt elke afzonderlijke figuur geleidelijk overweldigd door een aanval van een natuurelement. Het overheersende thema is het martelaarschap, het fysieke lijden van het lichaam, gesymboliseerd door de vier elementen.

Het Griekse woord voor martelaar betekent oorspronkelijk ‘getuige’, en Viola legt uit dat martelaren in ‘het menselijke vermogen om pijn, ontbering en zelfs dood te doorstaan’ trouw blijven aan hun waarden, overtuigingen en principes. Net als veel van Viola's werk, biedt Martelaren een eigentijdse contemplatie over leven, dood en het hiernamaals.

Volgens Bill Viola: “Als het werk begint staan vier personen in stasis, een rustpauze in hun lijden. Geleidelijk aan komt er beweging in elke scène, wanneer een natuurelement hun rust komt verstoren. Vlammen dalen uit de hemel, wind begint te loeien, water valt naar beneden, en de aarde komt omhoog. Terwijl de elementen razen, blijft elke martelaar er onbewogen bij. Bij hun meest gewelddadige aanvallen stellen de elementen de donkerste momenten voor die de martelaar beleeft tijdens zijn tocht door de dood naar het licht.”

Martyrs, gemaakt in nauwe samenwerking met Bill Viola’s partner Kira Perov, was de eerste permanente installatie van een videowerk in een kathedraal of kerk in Groot-Brittannië. Het is de eerste directe samenwerking tussen St Pauls en Tate Modern aan weerszijden van de Millennium Bridge.