'New Zebra': eerstesteenlegging (i.k.v. Open Wervendag 2012) - Daniël Termont

Zondag 13 mei 2012

Mijnheer Liedts, Alain, Mijnheer Van de Walle, Mijnheer Honoré d’O
Dames en heren politici,
in het bijzonder collega Sas van Rouveroij, die gouverneur André Denys vertegenwoordigt,
Dames en heren genodigden – buurtbewoners en anderen

Alain, ik ben een beetje teleurgesteld: ik heb mijn traditionele entrée niet kunnen maken. Normaal begin ik elke toespraak met een driedubbele salto en een flikflak, maar dat was nu niet mogelijk... Bovendien is dit een hele slechte locatie, want er is natuurlijk geen enkele reden voor de burgemeester van Gent, om ‘in de put te zitten’!

Alle gekheid op een stokje: uiteráárd is dit de meest spectaculaire entrée die ik ooit gemaakt heb! Zo neerdalen uit de hemel en u allen mogen toespreken: ik moet toegeven dat het iets hééft, ondanks mijn persoonlijke overtuiging.

Dames en heren, voor een burgemeester is dit natuurlijk, opnieuw, een mooi moment. Dit evenement, de start van dit schitterende project, bewijst andermaal dat Gent een bruisende stad is, en een ondernemende stad. Een vooruitziende stad ook, want de combinatie van de nieuwbouw, de ‘New Zebra’, met die opvallende architectuur, en de oude Zebra uit 1906 (het klinkt wat oneerbiedig, maar u weet uiteraard dat het zo niet is bedoeld) – dié combinatie loodst dit héle project verder de 21ste eeuw in. ’t Is een schoolvoorbeeld van prachtige stadsvernieuwing, zoals er tegenwoordig héél wat voorbeelden te zien in Gent. En dat is geen toeval natuurlijk: er is in de huidige legislatuur, van 2007 tot en met 2012, niet minder dan 520 miljoen euro geïnvesteerd in onze stad – en, voor alle duidelijkheid: dat gaat dan nog alléén maar om het budget van de Stad zélf.

Ik heb vanochtend de ‘Open Wervendag 2012’ mee geopend aan het Project Gent-Sint-Pieters, hét grootste stadsvernieuwingproject van de komende jaren. Maar er zijn uiteraard ook (onder andere) de Oude Dokken (waar dik 1.500 woningen komen), het Arteveldestadion en alles wat daar bij komt, de Krook (waar de nieuwe bibliotheek en het Centrum voor Nieuwe Media komen), en The Loop, rond Flanders Expo, waar ik enkele weken geleden ook mee de grootste kantoortoren van Vlaanderen heb geopend.Stadsvernieuwing en ondernemerschap dus – maar in het geval van de Zebrastraat springt uiteraard de combinatie met kunst en cultuur in het oog. En, tussen haakjes: ook met kookkunst, want volgend jaar in mei opent mijn vriend Bruno Matthys op deze plek zijn nieuwe ‘Jour de Fête’. De Gentenaars kénnen Bruno uiteraard al, van de oude Jour de Fête, hier even verderop in de Brusselsepoortstraat – en weten dus dat ze vanaf volgend jaar ook hiér excellent zullen kunnen tafelen. De meeste Gentenaars zullen Bruno ook nog van elders kennen, maar daar mag ik in deze tijden niet verder op doorgaan natuurlijk...

Soit, kunst en cultuur dus – want Gent is vandaag natuurlijk dé ‘stad van kennis en cultuur’ in Vlaanderen. De grootste studentenstad, de stad van STAM en SMAK, en sinds gisteren ook 128 dagen lang van ‘TRACK’. De ‘UNESCO creative city of music’ sinds eind 2009, de stad waar vele duizenden mensen, op één of andere manier creatief bezig zijn, professioneel of in hun vrije tijd. En zowat ‘tussenin’, tussen die grote cultuurhuizen en wat de overheid zelf doet, en wat van onderuit komt, van individuen, zitten schitterende initiatieven zoals de Zebrastraat, die zo belangrijk zijn voor de sfeer in onze stad. Initiatieven die vele kunstenaars en culturele evenementen, letterlijk ‘een plek geven’.

Het is die rijkdom, dames en heren, die van Gent zo’n succesrijke stad maakt. Het is dankzij het feit dat in Gent altijd zoveel moois te zien, te beleven en te doen is, dat zó veel jonge mensen in Gent willen leven. En het is dankzij hún aanwezigheid, dat Gent die bijzondere, creatieve sfeer ademt, die de garantie is dat Gent het nog héél lang goed zal doen! Dankzij hen, én dankzij mensen zoals Alain Liedts, die daar niet alleen oog voor hebben, maar daar ook resoluut in investeren. Want zo staat het ook in onze stadsmissie, sinds 2007: we moeten in Gent álle creatieve krachten bundelen, om van Gent een open, duurzame en solidaire stad te maken. En daar slagen we verdomd goed in!

Dames en heren, u verwacht dan toch niet, dat diezelfde Alain Liedts een ordinaire baksteen als ‘eerste steen’ laat inkapselen? Het mag iets méér zijn dan dat. Veel meer zelfs. Honoré d’O, dames en heren, is één van onze belangrijkste installatie- en videokunstenaars. Een man met internationale faam, die bijvoorbeeld ons land al vertegenwoordigde op de Biënnale van Venetië, om maar iets te noemen. Die ook één van de kunstenaars was in ‘Over the edges’, de voorganger van TRACK, in het jaar 2000. En die ook hier, in de Zebrastraat, al meerdere keren te gast was. Honoré d’O zegt over zichzelf: ‘Mocht ik niet elke dag een kunstwerk maken of aan iets werken, dan zou ik niet kunnen overleven.’ Een straffe uitspraak is dat, waar veel passie uit spreekt. Honoré d’O is een poëet die speelt met het toeval; die de toeschouwer als het ware ‘in zijn werken trekt’. En zo hebben we het graag in Gent: die interactie, die dialoog tussen kunstenaar, kunstwerk, toeschouwer en stad, is bijvoorbeeld ook de basis van de filosofie achter TRACK. ‘k Zou het (met enige overdrijving misschien) typisch Gents durven noemen.

Het viel mij trouwens op dat, in het stukje over Honoré d’O op de website van het BAM (het Instituut voor Beeldende, Audiovisuele en Mediakunst), er twee geboortejaartallen staan. Er staat ‘1961’, in Oudenaarde, met zijn echte naam. En dan staat er: ‘1984, Gent, als Honoré d’O’. Schitterend vind ik dat. ‘Hergeboren’, als het ware, in de stad van kennis en cultuur! Honoré d’O heeft voor deze gelegenheid het werk ‘Seismic Stone Movement Foundation 2012’ gemaakt – een werk dat opnieuw zijn verlangen reflecteert om dingen, als het ware, ‘te verheffen’ tot een veranderlijk, levend organisme. Zoals gezegd: véél meer dus, dan de klassieke eerstesteen. Maar dit is dan ook meer dan zomaar een klassiek bouwproject...

Alain, er is dus geen enkele reden om zo diep in de put te zitten. Integendeel: we hebben alle redenen om te feesten. Dus ik stel voor dat we snel - maar met grote zorg uiteraard – het kunstwerk inkapselen, samen met mijnheer Van de Walle, en dat we dan samen een pint drinken.

Dames en heren, ik dank u voor uw aandacht, en geniet nog van uw dag in Gent!

Dank u wel.

Daniël Termont
Burgemeester stad Gent